mandag 26. september 2011

Nesten en måned!

Nå har jeg snart bodd i Frankrike i 1 måned (på lørdag), og foreløpig har alt gått veldig bra!
Idag ble jeg kjent med ei amerikansk jente som går på skolen min, og hun ble overrasket over fransken min! Det gleder meg veldig at folk (både utenlandske og franske) synes at jeg snakker ganske bra fransk. (Såklart ikke flytende). Jeg har ingen problemer med å få sagt det jeg vil si, noe som tilfredsstiller meg veldig! Det er dóg fortsatt vanskelig å skjønne alt i timene, og hvis ting blir sagt litt fort/ukjente ord.

Men alt i alt er jeg VELDIG fornøyd med progresjonen min i løpet av en måned!


I helgen, eksakt på søndag, var det valg av senatorer til det franske senatet. Det er kun borgermestrene i Frankrike som stemmer på medlemmer til senatet, og siden vertsfaren min er borgermester i vår lille landsby var vi tilstede i Nancy for å se de regionale resultatene direkte! Det hele var veldig fransk, med en diger buffé med Champagne, makroner fra Nancy osv.. Det var en morsom opplevelse! Tviler på at noen i Lillehammer har vært tilstede under valget av franske senatorer!

I ettertid har vertsfaren min sagt at jeg må si til venner og familie at jeg har blitt et kjent ansikt for de største politikerene i Lorraine etter mine to visitter på denne månedens viktigste politiske sammenkomster! Og det at folk faktisk husket meg fra sist gang er jo litt morsomt, da dette jo faktisk er ganske viktige folk for den franske stat!

Skolen går fremover, idag var det igjen tid for dans, og for å være ærlig... "C'est pas mal".. Det er avslappende, og godt for kroppen, spesielt når du spiller Rugby!
Er forøvrig bra igjen i hoften(?) og klar til å spille på onsdag!

På lørdag skal jeg på en ekskursjon med danseseksjonen. Det kan bli interessant!
Søndag derimot! Hvert andre år er det en "festival-aktig-greie" i 10 byer i Frankrike. I år i Lunéville. Da kommer Chef'en på Ritz i Paris til slottet i Lunéville. Jeg skal dit med vertsfamilien min, og jeg gleder meg helt sykt!
Skal ta med notatblokk og komme med tilbakemeldinger senere!


Kan forøvrig nevne at min kjære familie (norske) har bestilt fly til Paris, og jeg skal tilbringe 3 1/2 dag med dem i Paris i starten av Februar. Det blir bra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar