lørdag 3. september 2011

Lunéville og Nancy !

Skal skrive et kort innlegg før jeg legger meg. Jeg er sliten etter en lang dag, så kvaliteten blir så som så.

De siste dagene har jeg smått blitt kjent med stedet hvor jeg bor, og området rundt.
Igår/Fredag besøkte jeg Lunéville, byen hvor jeg skal gå på skole. (omtrent like stor som Lillehammer). Det er en veldig merkelig by, 3/4 av byen er mindre pen, mens den siste fjerdedelen er veldig fin. I den pene delen av byen er det en slags handlegate med en del butikker, og en plass hvor man kan slappe av eller spise eller drikke litt.
Det er også en veldig vakker park i Lunéville, det er masse blomster der i tillegg til et ganske stort Château som blir brukt til politisk arbeid.
I tillegg til å utforske byen var jeg også på salongen til Myriam, de som jobbet der var veldig hyggelige og hjelpsomme! Jeg spiste også lunsj på salongen, siden jeg ikke har begynt på skolen enda, og begge vertsforeldrene mine har begynt på jobb. Lunsjen var såklart varm, (noe som er veldig viktig for franskmennene, man spiser helst ikke kald lunsj, selvom det er varmt ute).

De første dagene mine i Frankrike har vært veldig varme, det er mye varmere her enn det pleier å være. (30-34+). Og selv om franskmennene synes det er for varmt bruker man fortsatt bukse. (Jeg også, tør ikke å være den eneste av 25 000 i Lunéville som bruker shorts).


Tidligere idag var jeg og Bernard hos Bernards mor, som var veldig hyggelig, og serverte oss kjeks og appelsinjuice. (Mellom måltidene spiser man noe søtt hvis man først skal spise. Jeg skjønner ikke hvordan franskmennene holder seg så tynne med dessert til både lunsj og middag).

I kveld besøkte vi Nancy sammen med Myriams niese. Hun var også veldig hyggelig, og slo meg forøvrig i biljard senere samme kveld, jeg er ikke en god biljardspiller.
Grunnen til at vi var i Nancy var ikke for å utforske byen, det skal gjøres en annen lørdag. Det var nemlig en stor festival i den ene parken idag. Jeg tror det var en fest for å feire starten av innhøstingen av vindruer, men jeg er ikke sikker. Det hadde i alle fall noe med vindruer å gjøre (!).
Fant dette på Wikipedia: "Fête des Vendanges, a wine harvest celebration that occurs at the end of August/beginning of September".
Uansett, vi spiste god mat der, digre baguetter og frites (frites er vanlig til omtrent alt i Frankrike). Vi spiste sammen med noen venner av vertsfamilien min. Det var veldig mange folk på festivalen, en konsertarena hvor det var musikk hele tiden, og masse fyrverkeri, mye mer og penere enn i Norge på nyttårsaften. Også her spiste man dessert, en meget stor belgisk vaffel med krem og nutella.

Slike festivaler er en av grunnene til at jeg virkelig elsker Frankrike, det er imponerende hvordan folk samler seg ved slike anledninger, det skaper en fantastisk atmosfære som er ikke-eksisterende i Norge. Alle hilser på hverandre, flere boder som selger mat, søtsaker, lokalt øl (ja, Lorraine er en av de få regionene i Frankrike som produserer en del øl) og Champagne.
Utifra hva jeg har sett, så liker jeg Nancy veldig godt!



Imorgen skal jeg trene for første gang i løpet av oppholdet mitt, er spent på om formen er svekket av all varmmaten og dessertene!




À bientôt !

2 kommentarer:

  1. Artig å følge deg her:) Har hatt høytlesning til onkel Morten. Stor klem fra tante May-Britt:)

    SvarSlett
  2. Veldig koselig at dere følger med! :)

    SvarSlett