tirsdag 6. september 2011

C'est la rentrée

06.20...
Er muligens litt tidlig å våkne opp når man har vent seg til å stå opp i 11-tiden, men noe må man jo ofre for skolestarten også.

Lamath ligger ca. 15 km utenfor Lunéville hvor jeg går på skole jeg er derfor avhengig av å ta buss til skolen (som går 07.15). Buss er greit, men å gå til skolen er å foretrekke!

Man har lange skoledager i Frankrike, mye lengre enn i Norge. Det er ikke bare negativt, for det resulterer i en god del lengre ferier enn hjemme.

08.00 begynner jeg på skolen nesten hver dag. Idag var klasslistene spikret opp på skolegården, og man måtte finne ut hvor man står før man gjør sin ankomst i klassen. Jeg går i P01L, altså klasse nr. 1 - Première L.
Klassen jeg går i består av veldig mange jenter, og 6 gutter (jeg er en av dem). En av de jeg ble kjent med idag som går i Terminale sa at han syntes det var rart at det var så få gutter på L-Linjen, men at det bare var å nyte oppmerksomheten.
Og akkurat oppmerksomhet var det ikke lite av, vet ikke om det var fordi jeg var ny (noe egentlig de fleste i klassen var for hverandre), at jeg er skandinavisk, eller fordi jeg er en av få gutter i klassen, men jentene tok iallfall veldig fort kontakt med meg, og det var ikke noe problem å bli kjent med folk!

Jeg ble introdusert til alle vennene til de jeg var med, og ganske fort ble jeg tatt inn blant en gjeng med Terminale-elever, veldig hyggelige! Det var veldig godt å slippe å være utenfor, og ha noen å være med hele tiden, spesielt siden jeg hadde 3 timer fri midt på dagen. Man hadde det fantastisk morsomt, og jeg ble kjent en god del folk på min alder (man begynner på skolen før i Frankrike). Det viste seg også at en av de jeg ble best kjent med bor i nabolandsbyen som kun er 1 km unna der jeg bor!

Foruten å ikke vite hva slags timer jeg skulle ha(kontaktlæreren min ropte opp hvem som hadde hva til enhver tid, men jeg sto ikke på alle listene, fikk heldigvis en skreddersydd en av samme lærer i siste time). Var det morsomste som skjedde i dag at omtrent alle jentene som jeg var med spurte om jeg hadde kjæreste i Norge.  og påpekte at jeg var veldig fin (heldigvis er ganske mange av de franske jentene i den regionen her ganske fine, så jeg kunne ærlig svare det samme tilbake).


Det var altså litt om første skoledag!

Timefordelingen min er som følger:

Historie-Geografi = 5 timer i uken
Noe jeg ikke har peiling på hva er = 2 timer
Kultur, dans osv.. = 3 timer
Engelsk = 3 timer
Fransk = 3 timer
Fransk og Litteratur = 2 timer
Enda noe rart: 1 time
Noe rart: 2 timer
Enda noe jeg ikke har peiling på hva er: 2 timer
Italiensk: 2 timer
Gym: 1 time
Naturfag: 2 timer
Matte: 1 time

Det er altså ganske mye fag, men siden jeg ikke har noe fjerde språk (femte med norsk) har jeg en del fritimer, de vil nok komme godt med!


Idag fikk vi heldigvis ingen lekser, det kommer godt med, så får jeg kanskje muligheten til å se kveldens match!


Forresten: Det bor en norsk familie utenfor Lunéville. På skolen min går det tre "norske elever" vokst opp i Frankrike. De snakker norsk, og er veldig veldig hyggelige. Kommer veldig godt med å kunne snakke morsmålet mitt med noen hvis det er noe jeg ikke klarer å få forklart på Fransk/Engelsk!


À la prochain!

1 kommentar:

  1. Høres veldig bra ut, Christoffer! Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes du er skikkelig heldig som fikk reise til Frankrike. Jeg er nesten litt misunnelig! Kos deg :-)

    SvarSlett