onsdag 14. september 2011

Ikke en sport å kimse av!

Skole i Frankrike tar på, skoledagene føles usedvanlig lange, noe de jo også er. Og selv om enkelte kan si at vi i Frankrike har en 3-5 retter å glede oss til på ettermiddagen, vet jeg at det er mye norsk mat som er langt bedre enn det som serveres på skolen!

Idag var det 4 timer med engelsk på skolen, det var godt! I de timene får jeg lov til å dominere... Det går derimot "litt" annerledes for seg i Matematikk-timene. Fransk matte er noe av det drøyeste jeg har vært borte i!
Hvordan får man plutselig en "X" og "1" i tillegg til en megastor ligning ut av et kvadrat med et kvadrat inni?
Matten her er rett og slett drøy, visste ikke at matte kunne være så vanskelig.. Jeg savner P-Matte! ( <3 )..

I motsetning til matematikken er maten noe man faktisk kan gjøre noe med. Isteden for å ta bussen hjem idag hvor maten forøvrig er veldig god, jeg elsker maten hos vertsfamilien min, fransk mat er fantastisk! Men tibake til sak, så stakk jeg, Val og en kamerat jeg ikke husker navnet på bort i byen og kjøpte Kebab... Kebaben i Frankrike er milevis over den norske, uten tvil!

Grunnen til denne for meg nokså uvanlige beskjeftigelsen var at vi skulle spille Rugby kl. 19.00, skolen slutter 17.00!


På min første Rugbytrening, som altså var idag, var det mye pasningspill, og jeg måtte få Val til å forklare meg enkelte ting av det vi skulle gjøre. Reglene i Rugby er forresten litt innviklede!
Etter oppvarmingen med pasninger, løping og styrke var det klart for litt over en time med kamp!

Hvis noen sentrer ballen til deg, eller du tar den fra noen er det første som skjer at samtlige på motstanderlaget river deg ned. Er du bakken må du gi fra deg ballen.. Og hvis du faller, kan ikke ditt lag ta ballen med en gang, de må beskytte den, merkelige regler..

Etter hvert kom jeg inn i spillet, og skjønte mer og mer. Jeg var med i en god del dueller, og tre ganger ble jeg puttet midt inne i en form for "drop" som jeg ikke helt skjønner, men hvor altså en fra hvert lag er nærmest innestengt i et rom av mennesker for å få tak i ballen!

For å oppsummere. Rugby er en kul sport, det er mye regler, så du kan ikke gå amok som veldig mange tror. Man får sykt mye vondt, spesielt på tærne, som muligens er det eneste området man ikke får kjøpt beskyttelse til.

Fra nå av skal jeg spille Rugby hver onsdag og fredag! Kan bli interessant å se hvor intenst dette spillet kan bli!

1 kommentar:

  1. "Rugby is a beastly game played by gentlemen; soccer is a gentleman's game played by beasts; football is a beastly game played by beasts." - Henry Blaha

    SvarSlett