søndag 2. oktober 2011

Des Toques et Des Étoiles





Hvert andre år er det en stor matfestival i byen hvor jeg bor, "Des Toques et Des Étoiles". Jeg har hatt vært utrolig heldig som kom hit et av de årene hvor festivalen arrangeres.

Det er Dégustation av små, morsomme ting for ganen, utvalgte restauranter som serverer en lik meny og mange boder som selger lokale produkter. Det er mulig å smake på alle produktene hvis man ønsker det!



 Årets store gjest på festivalen var Michel Roth, som er Chef på "Le Ritz" i Paris. Jeg fikke æren av å treffe ham, og han fortalte meg at han kjenner Hellstrøm godt, og han synes Norge har mange gode kjøkkenmestere , blant annet Geir Skeie (1. plass i Bocuse d'Or 2009) og Gunnar Hvarnes (2. plass i Bocuse d'Or 2011).



 Det er tåkete om morgenen, noe som gjør det vanskelig å vite hvordan man skal kle seg.
 På Dégustation's-plassen kjøpte man 5 billetter for 10 Euro, billettene ble byttet mot en smaksprøve hos de forskjellige Chef'ene fra restauranter rundt om i Frankrike.

Bildet som er vist ovenfor er en slags terrine med snegler.. Var ganske godt!
 Rødbetemousse, reke, og noe oransjefarget med masse krydder! Smakte fantastisk!

 En regional radio-kanal var tilstede under festivalen!
 Det var sykt mye folk i parken idag, totalt var det 40 000 besøkende i løpet av dagen!
 Scenen hvor Monsieur Roth viste sine kunster for publikum!
 Makroner smaksatt med trøfler (soppen, IKKE sjokoladevarianten) og sjokoladefyll!
Jeg elsker rett og slett makroner, de er nydelige! Det gjør det heller ikke verre at makroner kommer fra nabobyen Nancy, noe som vil si at man finner gode makroner overalt her!
 Ble fint vær til slutt! 29 grader var det omtrent hele dagen!

Har ingen bilder av det, men må nevne at under Dégustationen smakte jeg også på en mousse med foie gras og fiken, i tillegg til Bergamote-is og fiolmakroner.. For å være ærlig, det var nydelig, alt sammen!

Bergamote er for de som ikke vet det en frukt som ligner litt på en appelsin. Her i Lorraine brukes frukten hovedsakelige til å lage sukkertøy som naturlig nok kalles Bergamote.. Sukkertøyene er veldig gode, og på markedet fikk jeg smake på fersk, varm Bergamote-sukkertøy hos en produsent fra Nancy!



 Bison-terrine, ikke akkurat hverdagskost i Frankrike!
 Det er heller ikke bisonpølse!
 En lokal Chevre-variant (ost).. Det svarte på toppen er rett og slett salt!
 Fantastiske makroner fra en produsent i Nancy. De har kursing i å lage makroner, har lyst til å dra dit en gang!
 Eneste vinen i Lorraine-regionen som er AOC-beskyttet, Gris de Toul fra Côtes-de-Toul. Det finnes også annen vin fra regionen, men de er ikke AOC-beskyttet. Blant disse finner man rødviner, hvitviner, i tillegg til et utvalg musserende..
 En bod hadde ingenting, men sjokolade formet som golfballer og golfutstyr!
 Annen lokal vin, dog ikke AOC-beskyttet.
 Lokalprodusert saft! Utrolig mange forskjellige smaker. Her har Norge MYE å lære!



 Michel Roth er igang med å skrive autografer!
 Gromgutten slår av en prat med Chef'en på Ritz!


Utenom bodene og Dégustation-området var vi også på restaurant!
5 restauranter i byen hadde samme meny idag til en pris av 18 Euro, noe som er veldig lite for en god meny i Frankrike!!!

Og maten var fantastisk bra! Var absolutt ingenting å klage på, utenom at jeg ikke er så begeistret for madeleines!


- Terrine med mirabelleplommer

Nydelig kombinasjon av salt terrine og søte plommer!

- Ørret med saus av Münster (lokal ost), skum og diverse annet!

Ørret med ostesaus var ikke vondt, ikke i det hele tatt!

- Diverse is (fantastisk god is), krem, madeleine (som jeg som sagt ikke er så glad i, og mirabelle-plommer!



En klassisk, lokal meny, som var intet annet en velkomponert og briljant!


Denne dagen har rett og slett vært utrolig bra, men jeg er ganske sliten etter å ha gått rundt fra 10-18 idag!
Ble et veldig matrelatert innlegg, men så var det jo også en matfestival jeg har vært på!


Må forøvrig nevne gårsdagen hvor jeg på morgenen var på skolen og øvde danseteknikker med de andre.
Etter dansøkten dro jeg og min tyske kompis på et møte med alle de andre EF-Studentene i regionen!
Det var veldig hyggelig å treffe de andre utvekslingsstudentene, spesielt de norske! Norsken min har blitt elendig, noe som ikke er vanskelig å se når man leser hva jeg skriver. Det verste var forøvrig når vi snakket norsk igår, og jeg følte meg veldig ubekvem med språket og måtte hente inn ord!


Uansett, jeg har det fortsatt bra, men savner de jeg vanligvis har rundt meg hjemme i Norge!


À la prochaine!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar