mandag 24. oktober 2011

Nesten to måneder !

Nå har jeg nesten vært i Frankrike i to måneder, og ting begynner virkelig å gå seg til !
I starten av uken følte jeg meg litt skuffet over at jeg trodde språket ikke hadde gått like mye fremover som jeg hadde håpet på..
Av den grunn var de siste dagene VELDIG oppløftende! Under ekskursjonen med danseseksjonen (som jeg skal komme tilbake til), snakket jeg med noen jenter fra seksjonen for første gang, de fortalte meg at det hadde vært ei slovakisk jente her i fjor og at hun snakket veldig bra fransk når hun dro herifra, og at jeg allerede snakker mye bedre enn hun gjorde på samme tidspunkt i fjor! Hvis det er sant, så er det jo ikke så altfor ille!

Igår var vi også på et kort besøk hos familien til vertsfaren min, før vi skulle ha gjester på kvelden.. Hos foreldrene var søsteren til vertsfaren min med mannen og døtrene sine. Satt faktisk lenge og snakket med dem om EU-krisen og masse annet uten problemer, føltes fantastisk godt.
Så har derfor funnet ut at jeg har utviklet språket mer enn jeg trodde, deilig følelse!


Så til dagene som har gått!
Det har egentlig ikke skjedd så mye denne uken her.
Uken har egentlig gått mest med til å få tilbake og skrive prøver..

I tillegg til prøvene var vi som sagt på ekskursjon med danseseksjonen på fredag. Temaet vi har jobbet med i det siste er "Noces" som betyr "bryllup"!
Vi så ikke på selve forestillingene, kun på repetisjoner før de endelige oppsetningene ble vist i helgen. Av den grunn var det ikke lov til å ta bilder, dessverre!
Operabygget i Nancy, hvor vi var å så ballett er veldig vakkert, synes dog operaen i Oslo er flottere!

Første forestilling var egentlig ikke så bra, og jeg sovnet nesten..
Den andre balletten vi så var derimot veldig bra (ikke at jeg har peiling på dans), det gikk veldig fort, og nærmest utrolig at mennesker kan få til det danserne gjorde!

Av prøvene jeg fikk tilbake er resultatene som følger (alt over 15,5 tilsvarer 6 i Norge, skalaen går til 20):

Biologi: 9 (Følte meg veldig glad for denne, egentlig! Brukes tross alt helt andre ord enn i Norge)

Matte: 0, Egentlig fikk jeg egentlig ikke karakter, men regner med at det tilsvarer 0. Er egentlig ikke så farlig. Læreren har forståelse for at matten her er på et langt høyere nivå enn i Norge.

Engelsk: 19. Ikke så altfor mye å si om denne karakteren utenom at jeg ikke var enig i alt av lærerens retting.

Det var altså karakterene jeg har fått tilbake. Hadde i tillegg to prøver i Engelsk, prøve i Økonomi (historie) og prøve i Fysikk


De prøvene får jeg dog ikke tilbake med det første da vi for øyeblikket er på ferie i den V. republikken av Frankrike.
Ferie for min del betyr derimot ikke at jeg bare skal slappe av, selv om det ikke kommer til å bli så mye stress med skolearbeid..

I løpet av ferien skal jeg flere ganger til Nancy.
På onsdag skal jeg til Champagne med vertsfaren min og hente Champagne rett fra produsent, blir fantastisk kult!
Skal være med to morgener på to forskjellige restauranter her for å lære mer om det franske kjøkkenet.
Bursdag til ei venninne.
50. års bryllupsdag til foreldrene til vertsmor.
Feiring av Toussaint.

Begynner så på skolen igjen neste torsdag.. Etter det er det ikke ferie før den 17. desember!


Det var alt for denne gang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar