tirsdag 1. november 2011

2 måneder !

Da har det gått to måneder siden jeg ankom Frankrike, og tiden går relativt fort! Hvis planene til organisasjonen stemmer er jeg hjemme igjen om litt over 7 måneder!

Den siste uken har jeg hatt høstferie. Det har vært utrolig godt, selv om jeg overhodet ikke har brukt tiden til å slappe av.. Jeg har gjort/opplevd mye som jeg skal komme tilbake til lengre ned i innlegget!
Som sagt har jeg hatt høstferie, og dessverre er morgendagen den siste fridagen før jeg skal gjøre unna siste innspurt før jul!

Jeg har kommet godt inn i livet her i Frankrike, men gleder meg likevel til å komme tilbake til livet hjemme, ikke minst siden det venter et nytt rom på hjemme i Lillehammer !


To bilder fra en slags musikkfest som var i Nancy.
Midt på Place Stanislas var det rullet ut gress, og laget forskjellige
kunstverk som skulle ha noe med musikk å gjøre.
På bildene over og under har designerne prøvd å etterligne
et orgel!




De første dagene i høstferien gjorde jeg egentlig ikke så mye, vi hadde litt besøk, var på kunstutstilling og jeg fikk trent litt.
Det var egentlig først forrige onsdag at ting virkelig begynte å skje!

Etter å ha stått opp til skoletid (06.20) var det tid for å kjøre til Champagne med vertsfaren min.
Grunnen til at vi reiste dit var hovedsakelig å kjøpe inn Champagne til feiringen av 50-års ekteskap til "besteforeldrene" mine.

Kjøreturen var på 3 timer, og på veien var det egentlig ikke så mye å se, utenom sykt mange krigskirkegårder (fra 1. verdenskrig). I løpet av kjøreturen fikk jeg også muligheten til å skue "Verdens Fredssenter", men vi stoppet ikke der, så har ikke bilder.


Vel fremme i Champagne, og den lille landsbyen hvor produsenten vertsfamilien min foretrekker bor ble jeg veldig overrasket!
I en bitteliten landsby med kanskje 130 innbyggere var det 70 forskjellige Champagneprodusenter (alle sammen Premier Cru).
Alt det brune på bildene er vinranker.
Vinen som produseres her lages av 3 ulike druer:

Chardonnay (for finessen)
Pinot Noir (for å bli robust)
Pinot Meunier (for å runde av smaken, og utfylle de andre druene)


Både over og under har jeg tatt bilde av en klase med Pinot Meunier.

Før vi kunne hente Champagnen hos vinmakeren dro vi til Reims for å spise lunsj. Utrolig nok til å være en by på over 100 000 innbyggere var det nesten umulig å finne restauranter i bykjernen (fant en ganske tidlig, men vi hadde ikke tid til å spise dagens 5-retter, naturlig nok). Vi fant til slutt et sted hvor vi nøt hver vår gode biff og dessert!

Reims er en fin by som jeg har lyst til å besøke en annen gang, da jeg ikke fikk tid til å virkelig se meg om!
Notre Dame Katedralen i Reims hvor Frankrikes konger ble kronet før i tiden!




Reims fungerer som hovedstaden i Champagne, og det er ikke tvil om at man legger merke til mange Champagnekjellere hvis man tar en tur i byens gater.
En flott liten koffert fra en egen Veuve Clicquot-butikk (faktisk)!


Etter lunsj dro vi tilbake til landsbyen hvor vi skulle hente vinen.
Der ble vi møtt av en mann i 40-årene, ganske høy, med en krum på nesen som seg hør og bør for en produsent av edelt drikke.

Han tok oss med inn i huset sitt, og vi snakket sammen, alle tre i nærmere to timer om Champagne. Vertsfaren min hadde på fohånd advart meg mot at de som driver med Champagne kanskje oppfører seg overlegent med tanke på stolthet ovenfor yrke sitt. Herr Beurton som han så fint heter var overhodet ikke sånn, han var utrolig åpen, og tok seg god tid til oss!

Og hvis folk tror alle som lager Champagne bor i store slott, så er det slett ikke sånn, mange bor i helt alminnelige hus. Vinmarkene deres er dog drøyt store.



En klase med Chardonnay-druer, forøvrig den eneste blanke druen som brukes til vinen her.


På veien hjem tok vi Champagnes turistrute. Det var ikke noe annet enn at fantastisk syn!
Enda vakrere ville det vært om jeg hadde vært her tidligere på året før innhøstingen (som forøvrig startet utrolig tidlig i år, starten av august faktisk.)

Alt det brune som kan sees på bildene er vinranker.
Ved veien hvor man kjører legger man også merke til utallige steiner som merker av hvilken produsent som eier de ulike vinmarkene.


Utsikten mot Épernay var rett og slett fantastisk. Byen er faktisk dekket/omringet av vinranker!




De to påfølgende dagene assisterte jeg på to ulike restauranter i Lunéville.

Den første dagen prøvde jeg meg som kokk, noe som gikk veldig greit, ble dog ikke satt på så store prøver.


Den andre dagen (på en annen restaurant) var derimot mye mer krevende!
Jeg fikk prøve meg som servitør foran 60 franske turister! For å si det sånn, det var mye å gjøre !

Servering av tallerkener (3 på hver arm), dekantering av vin og servering av kaffe. Det å jobbe som servitør må være sykt stressende, men jeg kom godt ut av det!

Etter at lunsjserveringen var ferdig i 15-tiden fikk jeg faktisk gaver, det var utrolig gøy, og hyggelig av de som drev restauranten!


Lørdagsformiddagen gikk med til å forberede en Omelette Norvegienne til bursdagsfeiringen til vertssøsteren min den 1. november.
Omelette Norvegienne, eller Glace au four som den også kalles er kjent som Eyvind Hellstrøms yndlingsdessert, og er en dessert som krever teknikk, presisjon i tillegg til å være rask uten å stresse.
Siden det var første gangen jeg prøvde meg på denne desserten (som faktisk mange franskmenn kvier seg for å lage da det er en krevende dessert, men dog fantastisk god hvis man får den til) var jeg utrolig stresset, er jo ikke bare bare å montere marengs mens man har en is som smelter.

Det gikk heldigvis bra.
Har ikke laget altfor mye sukkerbrød i min tid som hobbykokk, men ble utrolig fornøyd med génoisen! Fantes ikke tørr, og var veldig god på smak.
Største problemet var egentlig å isolerere og dekorere kaken med marengs, mens isen smeltet. Kaken ble tatt mange ganger inn og ut av fryseren under montering for å si det sånn.

Jeg stekte og flamberte dog ikke min norske omelett lørdagen. Det fikk vente til tirsdagen.


Lørdagskvelden var jeg i bursdagsfeiring hos ei venninne. Det var veldig gøy, men litt tafatt i forhold til det jeg er vant med av feiringer i Norge.



Søndagen var det tid for bryllupsfeiring, og selv om jeg ikke hadde sovet altfor meget var jeg i form for selskap ved 12.00-tiden.

Slike fester i Frankrike er veldig annerledes enn i Norge (tror jeg iallfall, har egentlig ikke vært på så mye lignende hjemme).
Vi spiste mye god mat, det var musikk, mye dansing og en del taler!



Et tre med bilder av François og Françoise.







Jubilantene i ferd med å danse vals!

Vertsfamilien min i tillegg til familien på morssiden!




Slik ser bordene ut etter en slik fest i Frankrike.
DJ'en i gang med å spinne plater!


Da jeg omsider kom igjen på kvelden rakk jeg å skru på PC'en for å se andre omgang av RBK-Brann.
Jeg kunne nesten ikke tro mine egne øyne da jeg så resultatet til pause, og sluttresultatet var rett og slett fantastisk!
Skulle gjort utrolig mye for å oppleve den fantastiske seieren i Norge!

På søndag er det Cupfinale, og da skal Brann spille igjen. Kampen er dog mot Aalesund.
Har begynt å få nerver, og det svir litt å verken få sett kampen på Ullevaal eller hjemme med gode venner.




Mandagen ble brukt sammen med noen venner i Nancy for å shoppe klær og litt elektronikk!
Heldigvis for meg at det er krise i EU og Euroen er så lav som den er!



Så var det dagen i dag. Vi feiret altså bursdagen til Vertssøsteren min.
Etter å ha spist godt (jeg sto for forretten i tillegg til deler av hovedretten), var det tid for desserter, og min Omelette Norvegienne!

Ovnen på det varmeste som mulig (utrolig skummelt, den blir fort svart), deretter flambere foran alle gjestene!
Det gikk utrolig bra, og det å flambere den var bare utrolig kult!

Fikk utrolig mye skryt for min Norske Omelett, og faktisk så tror jeg at jeg nesten aldri har vært like fornøyd med en dessert (hadde forøvrig aldre spist Omelette Norvegienne tidligere).
For å si det sånn, jeg forstår Hellstrøm godt. Den desserten der er bare fantastisk god, og er virkelig verdt den innsatsen + tiden som den krever.
Norsk Omelett!




Da har jeg skrevet og fortalt mye, og har forhåpentligvis nok informasjon til å bruke i memoarene mine når jeg blir gammel!

Skjer ikke så mye fremover utenom skolestarten på torsdag og Cupfinalen på søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar