fredag 30. desember 2011

Jul og Romjul en France !


Da er julen for første gang i mitt liv feiret utenfor Norges grenser, og uten min egen familie !

Lørdagen, altså den 24. heter på fransk "Réveillon", og dagen er ikke lik som i Norge i det hele tatt. Her er egentlig julaften delt i to. Den 24. er en dag hvor folk jobber, man spiser godt på kvelden, og noen drar på messe i kirken, men ikke noe mer enn det.

For meg ble den 24. mitt første bekjentskap med snegler..
Smaker egentlig ganske godt, men må selvfølgelig tas i betraktning at det er sausen som gir all smaken..
Den 24. spiste vi også østers, foie gras og røkelaks !

25. Desember var det derimot klart for det de kaller "jul" i Frankrike..
Rundt 12-tiden på ettermiddagen dro vi til vertsmor sin familie for å spise !
Endte opp med at vi spiste i 6 timer; da hadde vi blant annet fortært foie gras, kastrert hane (kjøtt som er ulovlig å produsere i Norge, på lik linje med foie gras), diverse annet og MASSE/MANGE desserter !

Kvelden ble så rundet av med en film før vi dro hjem igjen ved 22-tiden !

Alt i alt, så var julefeiringen veldig bra, men konklusjonen er at den 24. i Frankrike egentlig ikke er noe.
Og etter min mening er det hele nesten mer enn feiring av årets slutt.. Veldig annerledes feiringen i Norge !


Ellers, så fikk jeg sendt en del gaver fra Norge i tillegg til masse pengegaver !
Tusen takk, for alt av gaver og julehilsener, dere betyr mye for meg, både venner og familie !
Var merkelig å åpne gaver med mamma, pappa og Andreas på Skype, men det ga en god følelse å åpne alt det fine sammen med dem likevel !


Fikk mansjettknapper fra Moods ! Utrolig kule, har sett på de tidligere og tenkt at det hadde vært utrolig kult å ha, så akkurat den gaven var veldig fin å få !

Bok med oppskrifter fra Senja, hvor ja, den ene halvdelen av familien min kommer fra, hvor jeg har masse fine minner fra barndommen, og som sikkert er min foretrukne øy i Norge !
Ante ikke at det fantes en slik bok, ja det er Norges nest største øy, men likevel, en egen bok med ting derifra, utrolig kult !
Satte utrolig pris på å få den, vertsfamilien min syntes også det var gøy å se på bildene som var på innsiden !

Min foretrukne voks !

Håndkrem !
Passer fantastisk bra med tanke på at det er lett å få såre hender om vinteren !

Utrolig kult skjerf !

Boksere og sokker !

Norsk godteri !

Enda et par sokker !
Godt med ekstra sokker, det varmer godt om vinteren !

Julekort !

Julestrømpe !
Hver dag i adventskalenderen fikk jeg hjerter hvor det sto markert dato og en liten hilsen på baksiden, veldig koselig !

Til den 25. fikk jeg ansvaret for å lage desserten !
Ble veldig stolt, da det ikke bare er "bare bare" å få ansvaret for desserten til den 25. desember i Frankrike!

På bildene ser dere en sjokolade-"bûche" med pistasjkrem !

Ble ganske så fornøyd med resultatet !
Vertsbror spurte ganske mange ganger hvordan jeg hadde fått til å lage den, veldig hyggelig/morsomt !


Uka etter julaften jobbet vertsforeldrene mine, det ble derfor to dagsturer for meg til to av de større byene i området rundt !
Besøkte Nancy og Metz..
Grunnen var ikke for å gjøre noe spesielt, men bedre å dra å spasere i en annen by, se seg om, drikke en kaffe istedenfor å bli sittende på rommet uten noe å gjøre !




Centre Pompidou i Metz..

Må si at moderne kunst er.. ja.. annerledes!

En VASK! !!!



På tirsdag hadde vi forresten besøk av vertsfamilien til han tyske som gikk i klassen min det første trimesteret.
Jeg fikk ansvaret for å stelle istand en norsk meny !


Vi spiste av den grunn gravlaks som jeg hadde lagt sammen med salt, sukker, dill og cognac tre dager før servering ! Severt med sennepsaus..

Ribbe med hjemmelaget rødkål

Hellstrøms versjon av "Tilslørte Bondepiker"


Alt falt veldig godt i smak, heldigvis !
Jeg var ganske redd på forhånd, med tanke på at jeg aldri har smakt gravlaks, og så fant jeg plutselig ut at jeg skulle lage det !
Ribben ble vellykket ! Og franskmennene synes det var morsomt og interessant at vi bruker den delen av grisen til andre ting enn flesk/bacon!

Bondepikene ble og meget bra, de skal absolutt lages igjen i Norge, folk kan bare glede seg !



Det var da alt for denne gang !
Nå står nyttårsfeiring på programmet, først sammen med folk fra skolen den 31. og deretter sammen med masse folk hos foreldrene til vertsfar den 1. januar !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar