tirsdag 24. januar 2012

Paris, ikke lenge igjen !


Så var det igjen tid for et nytt innlegg, er rundt to uker siden jeg skrev sist, så følte at det var på tide å komme med litt nytt !

Livet i Frankrike er fortsatt ganske ålreit, jeg snakker så og si flytende, noe som kjennes veldig bra ut !
Følelsen av å ha lært et språk bare av å bo i landet føles fantastisk god ut, nesten som å bli en baby som ikke kan morsmålet sitt igjen, rett og slett !
Jeg er utrolig stolt over å allerede være der jeg er nå, og selv om jeg ikke ser min egen utvikling, håper jeg at jeg kommer til å forbedre meg minst like mye de siste månedene mine her i Frankrike.

De siste to dagene har egentlig vært skikkelig kjedelige. Jeg sier for all del ikke at timene våre er morsomme, men det er ikke veldig mye mer gøy å ikke ha timer heller, med tanke på at man bor i en by hvor det ikke er så mye annet å gjøre, utenom å stikke på bar og snakke/spille billiard.

Altså, igår var jeg på skolen fra 08h-17h15 og den eneste timen jeg hadde var fra 11h-12h/midi.. Selv om man har venner og alt mulig er det ikke akkurat gøy å ikke gjøre noe.. I tillegg blir det for dyrt hvis vi stikker ut hele tiden..
Dagen idag var nesten helt lik....


I forrige uke skjedde det ikke så altfor mye spennende på skolen, men det var en god del lærere som var borte, som alltid..
Husker ikke om det var forrige uke, eller uken før det, men vi fikk iallfall igjen en matte-prøve.. Jeg fikk 10 !
Utrolig stolt over det, var kun to stykker som fikk bedre karakter, mens de fleste andre fikk 3 og 4..
10 !!! Og jeg som er en av de dårligste i klassen i matte, iallfall i matte på fransk..


Men så over til andre ting som har skjedd som har vært litt koseligere !

Nå for snart to uker siden var jeg på besøk hos en annen norsk utvekslingsstudent, Catherine, som bor omtrent midt på grensen til Luxembourg !
Så, den helgen (lørdag og søndag) var jeg hos henne, vi shoppet i Metz, før vi dro til byen hun går på skole, for deretter å dra hjem til henne !

Det føltes veldig rart ut å snakke norsk igjen, er masse ord jeg ikke klarer å komme på, og jeg har hele tiden følelsen av at jeg prøver å snakke for rent/føles rart ut å snakke. Men det er kanskje naturlig når det er rundt 5 måneder siden jeg hadde snakket norsk i flere timer i strekk !

Jeg var ikke den eneste inviterte til henne den helgen, vertsforeldrene hadde i tillegg til meg besøk av en annen familie.
Kan si at vertsfamilien hennes er veldig koselig og veldig hyggelig !
Hun burde absolutt være heldig med hvor hun har havnet ! Noe jeg også bør være!

Dagen etter dro vi til Luxembourg, grensen er 1 kilometer fra der hvor hun bor.. Altså, det er ikke akkurat snakk om lange avstanden..

Det som kan sies om Luxembourg er at det er et lite land, men mye større enn de fleste tror !
Det er faktisk 5-6 "større" byer der, den største er hovedstaden, Luxembourg..

Etter å ha vært i Luxembourg dro vi tilbake til dem, hvor jeg smakte en av de bedre varme sjokoladene jeg noen gang har smakt, før turen bar hjem over igjen !
Hvis dere leser dette, så vil jeg takke enda en gang for en veldig fin helg !


Der har jeg kjøpt meg en bok på fransk !
Boken er på rundt 350 sider (på fransk), og skrevet av en av verdens beste sommelierer.
Altså, det er en bok for spesielt interesserte,, som skal bli veldig koselig å sette seg ned med.
I tillegg blir den veldig fin å ha senere i Norge, både til hjelp, og som et minne !

En greie like ved en heis mellom de to ulike delene av Luxembourg (by).
Byen er nemlig delt i to..
Et parti høyt oppe, og et annet lenger nede.
Bygd på en høyde heter det kanskje (?)




Mye av Luxembourg er veldig fint og sjarmerende, som det dere ser på dette bildet !



Minner litt om foran slottet i Norge, gjør det ikke ?

Selve bykjernen/gågaten i Luxembourg (by) var ikke det jeg ble mest imponert over,  hadde ikke altfor mye særpreg, men ellers et veldig spesielt land !


Gutten har vært på shopping !
Fint med januarsalg i Frankrike...
Dessverre lett å bli for revet med, og kanskje kjøpe unødvendige ting når du ikke har noen til å spørre deg "har du egentlig bruk for det der?" "er ikke det litt dyrt for en ting som det?"


Nå er det heller ikke så lenge igjen til jeg skal til Paris for å møte den ordentlige familien min, det skal bli veldig veldig koselig ! Bare litt over to uker igjen, og den tiden kommer til å gå veldig fort !

Jeg gleder meg veldig til å se dem igjen, snakke sammen, spise god mat, og bare slappe av i Paris !
Kanskje må jeg stelle istand en skikkelig god middag også, med tanke på at jeg skipper bursdagen til mamma som er imorgen (skipper forøvrig pappa sin også, men den er ikke før i april).


Jeg tenker at det var mer enn nok for denne gangen, håper jeg har noe å skrive om før jeg drar til Paris, hvis ikke kan det bli en god stund til neste innlegg kommer..

Uansett, flere innlegg vil komme, engst dere ikke, jeg har begynt å bli nokså glad i å oppdatere folk om mitt helt normale liv i Frankrike !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar